MeinertVsSporveien
Menu
Frykter redusert tunnelsikkerhet
Frykter redusert tunnelsikkerhet
Statens jernbanetilsyn er kritisk til at Bane NOR bygger tunneler uten slokkevann og mekanisk ventilasjon.
Publisert: 29.08.2018 Endret: 29.08.2018
Bygging av nye tunneler var tema på et tilsynsmøte med Bane NOR 4. juli 2018.
– Bane NOR legger ikke godt nok til rette for nødetatenes arbeid i tunneler. Nye tunneler må legge til rette for nødetatenes innsats – og sikker evakuering av passasjerer – i tilfelle en brann skulle oppstå. Vi mener at Bane NORs nye praksis med å skulle bygge tunneler uten slokkevann og mekanisk ventilasjon vil redusere sikkerheten, sier Erik Ø. Reiersøl-Johnsen, direktør i Statens jernbanetilsyn.
Les rapporten fra tilsynsmøte med Bane NOR.
I Norge har vi hatt fem branner i tog med alvorlig konsekvenser de siste ti årene.
– I en tunnel kan en brann få katastrofale følger for liv og helse. Det er ikke alltid mulig å kjøre et tog ut av en brennende tunnel, for eksempel dersom kjørestrømmen blir borte, sier Erik Ø. Reiersøl-Johnsen, direktør i Statens jernbanetilsyn.
Eventuelle skadde ved en ulykke i en tunnel, samt eldre og funksjonshemmede, vil være avhengig av bistand til evakuering, og vil kun i begrenset omfang kunne gjennomføre selvredning. Statens jernbanetilsyn ber Bane NOR sannsynliggjøre at de også kan ivareta disse passasjerene.
Statens havarikommisjon for transport har gitt ut rapporter om en rekke hendelser og ulykker som gjelder brann- og røykutvikling på jernbanen i Norge.
BakgrunnBane NOR har sikkerhetsgodkjenning for å drive forvaltning av infrastruktur på det nasjonale jernbanenettet. Virksomheten har etablert en intern prosjekteringsveileder for tunnelsikkerhet. Prosjekteringsveilederen legger blant annet opp til at det kan bygges nye jernbanetunneler uten mekanisk ventilasjon eller poster for uttak av slokkevann inne i tunnelene.
Direktoretat for samfunnssikkerhet og beredskap og SJT utarbeidet i 2017 sammen en veileder for saksbehandling og ivaretakelse av brann- og elsikkerhet i jernbane- og banetunneler. Tilstrekkelig vannforsyning og ventilasjonskapasitet og -retning er ansett å være av betydning for å slokke brann og sikre røykkontroll.
SJT har mottatt bekymringsmeldinger fra lokale brannvesen knyttet til disse punktene i Bane NORs veiledning. Det uttrykkes i bekymringsmeldingene at manglende mekanisk ventilasjon og poster til slokkevann vil medføre at det etablerte sikkerhetsnivået i jernbanetunneler vil reduseres. SJT har også mottatt henvendelse fra KS Bedrift, beredskap, brann og redning som peker på de samme problemstillingene.
Statens jernbanetilsyn er kritisk til at Bane NOR bygger tunneler uten slokkevann og mekanisk ventilasjon.
Publisert: 29.08.2018 Endret: 29.08.2018
Bygging av nye tunneler var tema på et tilsynsmøte med Bane NOR 4. juli 2018.
– Bane NOR legger ikke godt nok til rette for nødetatenes arbeid i tunneler. Nye tunneler må legge til rette for nødetatenes innsats – og sikker evakuering av passasjerer – i tilfelle en brann skulle oppstå. Vi mener at Bane NORs nye praksis med å skulle bygge tunneler uten slokkevann og mekanisk ventilasjon vil redusere sikkerheten, sier Erik Ø. Reiersøl-Johnsen, direktør i Statens jernbanetilsyn.
Les rapporten fra tilsynsmøte med Bane NOR.
I Norge har vi hatt fem branner i tog med alvorlig konsekvenser de siste ti årene.
– I en tunnel kan en brann få katastrofale følger for liv og helse. Det er ikke alltid mulig å kjøre et tog ut av en brennende tunnel, for eksempel dersom kjørestrømmen blir borte, sier Erik Ø. Reiersøl-Johnsen, direktør i Statens jernbanetilsyn.
Eventuelle skadde ved en ulykke i en tunnel, samt eldre og funksjonshemmede, vil være avhengig av bistand til evakuering, og vil kun i begrenset omfang kunne gjennomføre selvredning. Statens jernbanetilsyn ber Bane NOR sannsynliggjøre at de også kan ivareta disse passasjerene.
Statens havarikommisjon for transport har gitt ut rapporter om en rekke hendelser og ulykker som gjelder brann- og røykutvikling på jernbanen i Norge.
BakgrunnBane NOR har sikkerhetsgodkjenning for å drive forvaltning av infrastruktur på det nasjonale jernbanenettet. Virksomheten har etablert en intern prosjekteringsveileder for tunnelsikkerhet. Prosjekteringsveilederen legger blant annet opp til at det kan bygges nye jernbanetunneler uten mekanisk ventilasjon eller poster for uttak av slokkevann inne i tunnelene.
Direktoretat for samfunnssikkerhet og beredskap og SJT utarbeidet i 2017 sammen en veileder for saksbehandling og ivaretakelse av brann- og elsikkerhet i jernbane- og banetunneler. Tilstrekkelig vannforsyning og ventilasjonskapasitet og -retning er ansett å være av betydning for å slokke brann og sikre røykkontroll.
SJT har mottatt bekymringsmeldinger fra lokale brannvesen knyttet til disse punktene i Bane NORs veiledning. Det uttrykkes i bekymringsmeldingene at manglende mekanisk ventilasjon og poster til slokkevann vil medføre at det etablerte sikkerhetsnivået i jernbanetunneler vil reduseres. SJT har også mottatt henvendelse fra KS Bedrift, beredskap, brann og redning som peker på de samme problemstillingene.
Min "illojale" henvendelse!
Hva skjer hvis man hevder sin rett at man skal følge jernbaneloven?
Hver vinter legger det seg is på overganger - plattformer og tilgangsveier til T-bane, trikk og jernbane. |
Hvis du som kunde klager å påpeker disse problemene må du gjøre det til Ruter og det er det sikkert haugevis med folk som har gjort!
Men hva skjer? Og skjer det en ulykke slik som på Holstein? Skjer det noe? Ansvarsfraskrivelse! Og hvis man påpeker dette for Jernbanetilsynet? Hva skjer da? Ansvarsfraskrivelse! |
Har sporveien sikkerhetsstyring?
""1 Hensikten og bakgrunn (link til PDFen på tilsynets sider)
Hensikt og bakgrunn for møtet fremkommer i SJTs brev av 11.12.2018:
Gjennom vår tilsynsvirksomhet med Sporveien T-banen AS (T-banen) og Sporveien Trikken AS
(Trikken) har vi gjort observasjoner som gjør at vi finner grunn til å stille spørsmål ved om Tbanen
og Trikken har den styring over sine virksomheter som kreves iht. jernbanelovgivningen.
Spørsmålet knytter seg særlig til den rolle som vi oppfatter at Sporveien AS har, relatert til drift
av infrastruktur og drift av trafikkvirksomhet."
Fra ledelses møte med Statens Jernbanetilsyn
Den samme dårlige styringen fra Sporveiens side har vart i en årrekke!
Jeg så min rolle som verneombud var å påpeke - for å rette på disse avvikene for å styrke kvaliteten og sikkerheten. At dette var min plikt i følge Norsk LOV! Men akk så feil kunne man ta!
Hva sa mine tillitsvalgte?
"Det er ikke din rolle som verneombud å ta opp saker for publikum!"
Det samme sa Arbeidstilsynet!
Mens min arbeidsgiver sier "sikkerheten og publikum er det viktigste!
Ja vel sa jeg - da må jeg gå til tilsynsmyndigheter politikkerme og aviser!
For jeg mener at Arbeidsmiljølovens intensjoner er at mitt arbeide ikke skal påføre tredjepart skade!
I steden våkner man opp og oppdager at man befinner seg bak et jernteppe der man ikke har rett til jobb og til å uttale seg!
Arbeidstilsynet sa; "Når fagforeningene og ledelse er enige er ingen ting vi kan gjøre!
Og fagforeningene støttet ledelse for å hindre at avvikene ble kjent!
Man kunne miste drifts lisensen og man kunne bli privatisert!
Og Jernbanetilsynet: "Det er ikke vi som driver jernbanevirksomhetene - det er bedriftene som er ansvarlig"!
Og tror du den norske regjering vil inndra drifts-lisensen til Sporveien eller VY /Bane -NOR???
Hensikt og bakgrunn for møtet fremkommer i SJTs brev av 11.12.2018:
Gjennom vår tilsynsvirksomhet med Sporveien T-banen AS (T-banen) og Sporveien Trikken AS
(Trikken) har vi gjort observasjoner som gjør at vi finner grunn til å stille spørsmål ved om Tbanen
og Trikken har den styring over sine virksomheter som kreves iht. jernbanelovgivningen.
Spørsmålet knytter seg særlig til den rolle som vi oppfatter at Sporveien AS har, relatert til drift
av infrastruktur og drift av trafikkvirksomhet."
Fra ledelses møte med Statens Jernbanetilsyn
Den samme dårlige styringen fra Sporveiens side har vart i en årrekke!
Jeg så min rolle som verneombud var å påpeke - for å rette på disse avvikene for å styrke kvaliteten og sikkerheten. At dette var min plikt i følge Norsk LOV! Men akk så feil kunne man ta!
Hva sa mine tillitsvalgte?
"Det er ikke din rolle som verneombud å ta opp saker for publikum!"
Det samme sa Arbeidstilsynet!
Mens min arbeidsgiver sier "sikkerheten og publikum er det viktigste!
Ja vel sa jeg - da må jeg gå til tilsynsmyndigheter politikkerme og aviser!
For jeg mener at Arbeidsmiljølovens intensjoner er at mitt arbeide ikke skal påføre tredjepart skade!
I steden våkner man opp og oppdager at man befinner seg bak et jernteppe der man ikke har rett til jobb og til å uttale seg!
Arbeidstilsynet sa; "Når fagforeningene og ledelse er enige er ingen ting vi kan gjøre!
Og fagforeningene støttet ledelse for å hindre at avvikene ble kjent!
Man kunne miste drifts lisensen og man kunne bli privatisert!
Og Jernbanetilsynet: "Det er ikke vi som driver jernbanevirksomhetene - det er bedriftene som er ansvarlig"!
Og tror du den norske regjering vil inndra drifts-lisensen til Sporveien eller VY /Bane -NOR???
Proudly powered by Weebly