MeinertVsSporveien
Menu
t-bane side
A-magasinet 28.12.2018
Banesår?
Aftenposten tar i magasinet sitt 28.1.2018 opp noen av de problemene jeg har prøvd å jobbe med som verneombud fra 2005 da de nye t-banetogene begynte å komme.
Problemet til Sporveien og som Aftenposten ikke nevner her at Jernbanetilsynet og Havarikommisjonen har utallige ganger tatt opp disse problemene uten at de har blitt tatt hensyn til i nevneverdig grad. Det Sporveien gjør er å legge skylden på publikum og ledelsen i sammen med de stentale tillitsvalgte har ikke gjort annet enn å skryte disse togene opp i skyene!
Noe som ikke gjør at problemene blir borte!
Agendaen til tilsynsmyndigheter og lovverket er at man skal synliggjøre problemene og gjøre tiltak!
Men det er Sporveien som bestemmer!
Og politikerne ? Jeg pratet med en Oslopolitikker som sier: Vi tar det for gitt at Sporveien og offentlig eide bedrifter følger påleggene og rådene fra tilsynsmyndigheter!
Denne historien forteller ikke Aftenposten!
De forteller heller ikke historien om at man mister jobben for å prøve å sette søkelyset på disse problemene og ta kontakt med tilsynsmyndigheter!
https://www.nrk.no/ostlandssendingen/monitor-gikk-i-svart-1.11787253
https://www.dagbladet.no/nyheter/sporveien-setter-opp-gitter-der-de-mener-det-er-nodvendig-her-er-det-ikke-montert/66931997
https://www.aftenposten.no/osloby/i/a2WARd/Tiltak-ikke-gjennomfort-for-16-aring-dode-i-T-baneulykke
https://www.nrk.no/nyheter/pakjort-av-t-bane-pa-hoyenhall-1.11119308
Er det en fagforeningsleders rolle å hjelpe en bedrift med ansvarsfraskrivelse? :
https://www.nrk.no/ostlandssendingen/17-aring-skal-ha-falt-fra-perrongen-1.11119905
Politimann slettet VG-fotografens bilder fra t-baneulykke i Oslo
Brann-supporter alvorlig skadet etter å ha falt ned i sporet på T-banestasjon i Oslo
Pål A Solheimsnes Aftenposten 27.08.2018:
Person falt ned i sporet i følge Aftenpostens kulturredaktør Sarah Sørheim, som var på stedet antente supporterene bengalske lys utenfor stasjonen.
Det ble mye røyk inne på stasjonen og da supporterne trakk inn ble det knuffing på plattformen.
– En av supporterne lente seg mot en T-banevogn og falt ned i skinnegangen. T-banen kjørte deretter videre, sier et vitne til Aftenposten.
Det skal ha vært en 20 år gammel Brann-supporter som falt ned på sporet.
Se video fra Aftenposten:
Det ble mye røyk inne på stasjonen og da supporterne trakk inn ble det knuffing på plattformen.
– En av supporterne lente seg mot en T-banevogn og falt ned i skinnegangen. T-banen kjørte deretter videre, sier et vitne til Aftenposten.
Det skal ha vært en 20 år gammel Brann-supporter som falt ned på sporet.
Se video fra Aftenposten:
En kommentar til uhellet på Nasjonalteateret:
Hvorfor var det ikke vektere på plattformen?
- Var det noe samarbeide mellom supporterklubben til Brann og Politiet. Hadde man planlagt avreise til Valle uten vektere politiet eller annet vakthold?
- Folk ropte og skrek på plattformen og på videoen ser man godt - det vil si det er ikke mye røyk!
- Som fører ser man ikke bakover - monitorer slukes når man tar avgang! Man har et hjelpe speil på plattformen.
- Man har en åpning mellom vognene som Statens Havarikommisjon for transport mener T-Banen kun gjøre noe med. Man har hatt flere uhell her Høyenhall - Holstein -Holmenkollen ....
- Det har vært veldig mange hendelser på T-banen som kunne vært hindret ved å tette dette hulrommet og fått bedre oversikt langs togsiden - spesielt under bevegelse!
- Skal det være krav til spesiell aktsomhet når det er mye folk på stasjonen. Det trengs mange års erfaring som T-banefører for å vurdere farer og man har hele tiden press på seg for å holde tida - spesielt i felles tunellen.
- Det er opp til ledelsen på T-banen å ha rutiner for å sikre sikker ferdsel!
- Men det som er sørgelig er at det å stille kritiske spørsmål i forhold til det å redde liv og helse er problemet og ikke det å gjøre tiltak som kan redde liv og helse!
Bilde tatt av Statens Havarikommisjon for transport. - Høyenhallrapporten.
Bilde av monitor - utsikt fra førerplass. Problemet med dårlig oversikt har jeg forsøkt å sette på dagsorden for å få en bedre og sikrere framdrift av T-banetog! Blant annet har jeg tatt kontakt med Havarikommisjonen og Jernbanetilsynet! Dette betraktet Sporveien og fagforeningslederne i Fagforbundet som illojal handling.
Bergensavisen 4.9.2018: Journalist Jan Gunnar Kolstad
"Ulykken skjedde i kaoset etter at brannalarmen gikk, siden Brann-fansen hadde fyrt opp bluss på stasjonen. Dette er noe Branns supportere ofte har gjort, vanligvis helt uten konsekvenser, men denne gangen gikk altså alarmen – og det gikk galt. "
Men som vi ser av videoen; det var lite røyk.
Og ingen ønsker fokus på ting som faktisk kunne hindre denne ulykken! Se under!
"Ulykken skjedde i kaoset etter at brannalarmen gikk, siden Brann-fansen hadde fyrt opp bluss på stasjonen. Dette er noe Branns supportere ofte har gjort, vanligvis helt uten konsekvenser, men denne gangen gikk altså alarmen – og det gikk galt. "
Men som vi ser av videoen; det var lite røyk.
Og ingen ønsker fokus på ting som faktisk kunne hindre denne ulykken! Se under!
Måtte amputere – takker for støtten
Person omkom etter ulykke på T-banen
Proudly powered by Weebly