MeinertVsSporveien
Menu

slik jeg ser det:

MIN mail om Filipstad ulykken

3/2/2019

0 Comments

 
Den tor. 28. feb. 2019 kl. 11:23 skrev Jørn Meinert <jornam@hotmail.no>:

Som tidligere T-bane arbeider har jeg jobbet i 30 år med sikkerhet på jernbane.
  • Jeg synes det er synd at media ikke ønsker å sette søkelys og ønsker å fortelle om farene og utfordringene til drift av jernbane. Her er det små enkle tiltak man kunne ha gjort som hadde bedret kvaliteten. Dere etterlyser vel også at folk som har kunnskap kan fortelle dere hva som er krav man har og hva slags muligheter man har til å heve kvaliteten.
  • Som dere kjenner til møter man en vegg av ansvarsfraskrivelser og jeg etterlyser spesielt tillitsvalgte som går ut å legger press på virksomhetene for å bedre kvaliteten. Men ut fra mitt stå sted ser jeg helt tydelig -om og  igjen at tillitsvalgte og ansatte av frykt for jobbene - støtter ansvarsfraskrivelse og gjør alt de kan for å hindre åpenhet og kvalitet.
  • Videre ser jeg at tilsynsmyndigheter spiller på lag med virksomhetene på den måten at det nesten ingen krav/ råd eller pålegg  blir fulgt! Dette vil dere enkelt sjekke hvis ønskelig ved å lese tilsynsrapporter fra SJT /SHT og lese nettsider om uhell. Jeg prøvd i mange år som verneombud og jobbe for bedre sikkerhet men ble møtt med holdningen at "Det er ikke din rolle å ta deg av sikkerheten til publikum!" "Men hvem skal da ta seg av publikumsinteresser når ingen andre gjør det?"
  • Vidre ser man at hvis man skulle bli tatt i å gjøre noen feil - lovbrudd osv. er det du som for betale dette gjennom skatteseddelen. Da kan man fortsette og gjenta disse bruddene uten at medianorge bryr seg og det får noen konsekvenser! (Alnabru-Sjursøya  ulykken)
Kommer her med noen få problemstillinger:


  1. Gjerde problematikken. Den har dere begynt å ta tak i. Men når dere ser rundt om kring på jernbanenettet - hva ser dere da. Er dette et krav man i det hele tatt forholder seg til?
  2. Overvåking med kameraer og varsling med høyttalere.
  3. Sensorer og alarmer som varsler - er brukt andre lignede steder. Som Dagbladet har i sitt oppslag har dette skjedd mange ganger før uten at man gjør noe som helst!


Som dere ser i media er fokus på "lyntog" og gi mest mulig penger til jernbanevirksomheter men ingen fokus på kvalitet å sikkerhet! Det er ingen mulighet for i dages Norge å komme fram med ytringer som går på sikkerhet og kvalitet - her står alle media bedrifter på linje med norske politikkere. Her er noen andre jernbane relaterte saker som det er mange av:


  • Follotunnelen og Ullrikentunnelen blir bygd uten nødvendig brannsikring i følge SJT!
  • Det er 2000 overganger på jernbane uten noe sikring.
T-bane - trikk relatert:
  • Majorstua tunnelen som er en dødsfelle (for smal) gjør det neste umulig å evakuere fra toget! Man kan ikke komme ut på sidene og ikke mellom togsettene uten nøkkel. Ta en prat med hvilken som helst brannmann om saken. Dette er det ingen politikkere som ønsker fokus på!
  • T-baneførere skal ikke ha 1.hjelspopplæring "for man kan gjør noe galt"!
  • Man skal ikke ha politiattest!
  • Man velger ikke å gjøre noe med utsynet fra fører plass - kameraer i stedet for speil - trådløst og feilinvestering.
  • Velger ikke å følge råd fra SHT om dette og hulrommet mellom vognene som flere dødelig uhell har skjedd.
  • Linje Holmenkollbanen strøm nede på bakke nivå der folk og biler ferdes -uten sand som bremser (friksjon). (Ulykken Holmenkollen fyllefestival)
  • Trikken i Oslo som kjører blant folk med is på plattformer og overganger!
Her er det mange  og tilstander tidligere uhell som man kunne ta tak i for å bedre sikkerheten for å bedre kvaliteter på kollektivtransporten. Her har jeg tatt med noen veldig få problemstillinger.
Men da må man ha interessen for folk og ikke for makt!


Med hilsen Jørn Meinert


Mail jornam@hotmail.no

0 Comments

VIL RØDT INNFØRE DØDSTRAFF I NORGE?

3/2/2019

0 Comments

 


Jeg driver nå å lærer opp ungdomskoleelever i norsk arbeidsliv! Jeg synes det er viktig at morgendagens arbeidere får vite om hva slag arbeidsliv man kan forvente seg!
Mine politiske venner – fagforenings venner og kolleger - derimot - har nå blitt sa gamle og «feite» at de ikke bryr seg lenger om folk. De bryr seg bare om hvor mye penger man kan skaffe seg sjøl!
I offentlig sektor og jernbanevirksomhet sektoren er det blitt sånn nå at de tillitsvalgte stiller seg hundre prosent opp for arbeidsgiverne i steden for å ta opp saker for medlemmene og for folks interesser! Ansvarsfraskrivelse og maktmisbruk er da blitt den nye politiske trenden som brer om seg i hele samfunnet – og her står tillitsvalgte i spissen for denne trenden og viser vei for de politiske myndigheter. Noe disse takker å bukker for!
«Kollektivtransport er da grønn- miljøtransport – men er da også den elektriske stolen miljøtransport?»
Er det slik at når man så fort man kaller ting grønt er ingen som lenger bryr seg om liv og helse? Det å bryte jernbaneloven og bevege seg i jernbanesporet – gir det grunn for dødsstraff? Eller skal man man lage hindringer for at man skal komme i kontakt med høyspent? Som i Sporveien og på jernbanen ser man de tillitvalgtes fravær i dette sikkerhetsarbeidet og/eller bistand i ansvarsfraskrivelser!
Nå er det slik at Statens Jernbanetilsyn planlegger å innføre en lov (forskrift - sikringsforskriften) som gjør det straffbart og varsle (fortelle om sikkerhetsmessigere svakheter) også etter at man har vært ansatte i jernbane sektoren. Dette støtter også de tillitsvalgte i for de ønsker ikke at andre skal vite hvor dårlig jobb man gjør innafor jernbanesektoren. Da vil da også RØDT støtte dette for de støtter alltid hva fagforeningene kommer med!
Det jeg regner med nå da er at RØDT i samarbeid med DE GRØNNE OG FRP vil foreslå å innføre den elektriske stolen i NORGE! Isteden for å innføre interneringsleirer for lovbrytende ungdomskole elever og plagsomme jernbaneansatte som vil koste samfunnet alt for mye penger - vil man innføre dødsstraff som er mye mere humant og «grønt» enn å plage folk over lengre tid. Regnestykket her er enkelt for Siv Jensen – Sporveiens advokat tok 5000 kr. i timen og man bruker ikke mange Watt for å ta livet av folk!


https://www.dagbladet.no/nyheter/36-uonskede-hendelser-siden-2010/70817168


https://www.sjt.no/jernbane/regelverk/horinger/avsluttede-horinger/horing-om-endring-av-sikringsforskriften/



0 Comments

    Jørn Meinert

    60 år.
    Arbeidsløs og "NAVER uten inntekt".

    arkiv

    February 2020
    January 2020
    March 2019
    November 2018
    October 2018
    September 2018

    Kategorier

    All

    RSS Feed

Proudly powered by Weebly
  • home
  • Kontakt -om oss
  • Garden
  • TORGET
  • Mine tjenester
  • En liten intoduksjon til saken
    • dommer og dokumentasjon >
      • Hvorf anke
      • Etisk regelverk
      • Høyenhall
  • kladd
  • Lagmannsrett
  • Fossheim borettslag
  • tema
    • trikk
    • Tbane side
    • Jernbane side
  • jernbaneloven
  • FAKE NEWS
  • Slik jeg ser det - en blogg:
  • Humor blogg
  • Blogg2
  • home
  • Kontakt -om oss
  • Garden
  • TORGET
  • Mine tjenester
  • En liten intoduksjon til saken
    • dommer og dokumentasjon >
      • Hvorf anke
      • Etisk regelverk
      • Høyenhall
  • kladd
  • Lagmannsrett
  • Fossheim borettslag
  • tema
    • trikk
    • Tbane side
    • Jernbane side
  • jernbaneloven
  • FAKE NEWS
  • Slik jeg ser det - en blogg:
  • Humor blogg
  • Blogg2