MeinertVsSporveien
Menu

slik jeg ser det:

MIN mail om Filipstad ulykken

3/2/2019

1 Comment

 
Den tor. 28. feb. 2019 kl. 11:23 skrev Jørn Meinert <[email protected]>:

Som tidligere T-bane arbeider har jeg jobbet i 30 år med sikkerhet på jernbane.
  • Jeg synes det er synd at media ikke ønsker å sette søkelys og ønsker å fortelle om farene og utfordringene til drift av jernbane. Her er det små enkle tiltak man kunne ha gjort som hadde bedret kvaliteten. Dere etterlyser vel også at folk som har kunnskap kan fortelle dere hva som er krav man har og hva slags muligheter man har til å heve kvaliteten.
  • Som dere kjenner til møter man en vegg av ansvarsfraskrivelser og jeg etterlyser spesielt tillitsvalgte som går ut å legger press på virksomhetene for å bedre kvaliteten. Men ut fra mitt stå sted ser jeg helt tydelig -om og  igjen at tillitsvalgte og ansatte av frykt for jobbene - støtter ansvarsfraskrivelse og gjør alt de kan for å hindre åpenhet og kvalitet.
  • Videre ser jeg at tilsynsmyndigheter spiller på lag med virksomhetene på den måten at det nesten ingen krav/ råd eller pålegg  blir fulgt! Dette vil dere enkelt sjekke hvis ønskelig ved å lese tilsynsrapporter fra SJT /SHT og lese nettsider om uhell. Jeg prøvd i mange år som verneombud og jobbe for bedre sikkerhet men ble møtt med holdningen at "Det er ikke din rolle å ta deg av sikkerheten til publikum!" "Men hvem skal da ta seg av publikumsinteresser når ingen andre gjør det?"
  • Vidre ser man at hvis man skulle bli tatt i å gjøre noen feil - lovbrudd osv. er det du som for betale dette gjennom skatteseddelen. Da kan man fortsette og gjenta disse bruddene uten at medianorge bryr seg og det får noen konsekvenser! (Alnabru-Sjursøya  ulykken)
Kommer her med noen få problemstillinger:


  1. Gjerde problematikken. Den har dere begynt å ta tak i. Men når dere ser rundt om kring på jernbanenettet - hva ser dere da. Er dette et krav man i det hele tatt forholder seg til?
  2. Overvåking med kameraer og varsling med høyttalere.
  3. Sensorer og alarmer som varsler - er brukt andre lignede steder. Som Dagbladet har i sitt oppslag har dette skjedd mange ganger før uten at man gjør noe som helst!


Som dere ser i media er fokus på "lyntog" og gi mest mulig penger til jernbanevirksomheter men ingen fokus på kvalitet å sikkerhet! Det er ingen mulighet for i dages Norge å komme fram med ytringer som går på sikkerhet og kvalitet - her står alle media bedrifter på linje med norske politikkere. Her er noen andre jernbane relaterte saker som det er mange av:


  • Follotunnelen og Ullrikentunnelen blir bygd uten nødvendig brannsikring i følge SJT!
  • Det er 2000 overganger på jernbane uten noe sikring.
T-bane - trikk relatert:
  • Majorstua tunnelen som er en dødsfelle (for smal) gjør det neste umulig å evakuere fra toget! Man kan ikke komme ut på sidene og ikke mellom togsettene uten nøkkel. Ta en prat med hvilken som helst brannmann om saken. Dette er det ingen politikkere som ønsker fokus på!
  • T-baneførere skal ikke ha 1.hjelspopplæring "for man kan gjør noe galt"!
  • Man skal ikke ha politiattest!
  • Man velger ikke å gjøre noe med utsynet fra fører plass - kameraer i stedet for speil - trådløst og feilinvestering.
  • Velger ikke å følge råd fra SHT om dette og hulrommet mellom vognene som flere dødelig uhell har skjedd.
  • Linje Holmenkollbanen strøm nede på bakke nivå der folk og biler ferdes -uten sand som bremser (friksjon). (Ulykken Holmenkollen fyllefestival)
  • Trikken i Oslo som kjører blant folk med is på plattformer og overganger!
Her er det mange  og tilstander tidligere uhell som man kunne ta tak i for å bedre sikkerheten for å bedre kvaliteter på kollektivtransporten. Her har jeg tatt med noen veldig få problemstillinger.
Men da må man ha interessen for folk og ikke for makt!


Med hilsen Jørn Meinert


Mail [email protected]

1 Comment
Helena's Book Obsession link
7/14/2023 14:15:54

Nice post thanks for sharinng

Reply



Leave a Reply.

    Jørn Meinert

    60 år.
    Arbeidsløs og "NAVER uten inntekt".

    arkiv

    February 2020
    January 2020
    March 2019
    November 2018
    October 2018
    September 2018

    Kategorier

    All

    RSS Feed

Proudly powered by Weebly
  • home
  • Garden
  • Mine tjenester
  • En liten introduksjon til saken
    • dommer og dokumentasjon >
      • Hvorfor anke
      • Etisk regelverk
      • Høyenhall
  • Lagmannsrett
  • Fossheim borettslag
  • tema
    • trikk
    • Tbane side
    • Jernbane side
  • jernbaneloven
  • FAKE NEWS
  • Slik jeg ser det - en blogg:
  • Humor blogg
  • Blogg2
  • Kambodsja
  • home
  • Garden
  • Mine tjenester
  • En liten introduksjon til saken
    • dommer og dokumentasjon >
      • Hvorfor anke
      • Etisk regelverk
      • Høyenhall
  • Lagmannsrett
  • Fossheim borettslag
  • tema
    • trikk
    • Tbane side
    • Jernbane side
  • jernbaneloven
  • FAKE NEWS
  • Slik jeg ser det - en blogg:
  • Humor blogg
  • Blogg2
  • Kambodsja